گلفام حسن

وبلگ حسن

گلفام حسن

وبلگ حسن

سفیدی مو در جوانی

سفیدی مو در جوانی

سفیدی مو در جوانی ,سفیدی مو در جوانی,مو سفید در جوانی,عوامل سفیدی مو در جوانی,موهای سفید در جوانی,سفیدی موی سر در جوانی,علت سفید مو در جوانی

سفیدی مو در جوانی , مو سفید در جوانی , عوامل سفیدی مو در جوانی , موهای سفید در جوانی

توضیحاتی در مورد سفیدی مو در جوانی

سفید شدن مو در دهه 20 و 30 زندگی مردان، زیاد شایع نیست، بنابراین طبیعی است که نگران سفید شدن موهایتان دراین سنین باشید. متاسفانه گاهی سفید شدن زودرس موها اتفاق می افتد و چند دلیل برایش وجود دارد. به گفته دکتر گری گلدنبرگ (Gary Goldenberg9) استادیار بالینی پوست دانشکده پزشکی مونت سینای، سفید شدن مو به دلیل فقدان رنگدانه ملانین در فولیکول مو بوجود می آید. فولیکول ها هنوز دارای تعدادی ملانوسیت طبیعی هستند (سلول هایی که رنگدانه ها را ایجاد می کنند)، ولی این سلول ها در طول زمان فعالیت شان متوقف می شود و رنگ موها به خاکستری یا سفید تغییر می کند. از آن جایی که موهای خاکستری معمولا قانون 50/50 را دنبال می کنند (50 درصد جمعیت موها در 50 سالگی خاکستری می شود)، بنابراین خاکستری شدن موها در جوانی، معمول نیست. ولی دوباره خاطر نشان می شویم که خاکستری شدن موها در افراد جوان هم مشاهده می شود. به گفته دکتر جاشوا زیچنر (Joshua Zeichner) متخصص پوست در نیویورک، ژنتیک در این بین نقش بزرگی ایفا می کند. اگر مادر یا پدرتان در سن پایین موهایشان شروع به سفید شدن کرده، احتمالا برای شما هم همینگونه خواهد بود و البته کاری هم از دست تان ساخته نیست. ولی اگر هیچ فرد دیگری در خانواده تان دچار سفید شدن زودرس موها نشده، ممکن است عوامل دیگری دخیل باشند.در این مطلب از سایت جسارت در مورد سفیدی مو در جوانی صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

همه چیز درباره سفیدی مو در جوانی

بیهوده نیست که می‌گویند جوان هم جوان‌های قدیم! این اصطلاح اگرچه از سوی سالخوردگان در ارزیابی روانی رفتاری جوانان امروزی گفته می‌شود؛ اما مصادیق این سخن تا ظواهر و نشانه‌های جسمی آنان نیز امتداد یافته و خیلی از جوانان امروزی نه صرفا به لحاظ روحی که به لحاظ جسمی نیز ظاهر جوانی خود را از دست داده‌اند و پیش از زمان موعد نشانه‌های پیری در آنها بروز و ظهور یافته است. این نشانه پیش از هر چیز در سفید شدن و ریزش موهای سر خود را نشان می‌دهد؛. موهایی که گرچه در آسیاب سفید نشده‌اند، اما در دوران شباب رنگ باخته‌اند. در گذشته ظاهر شدن اولین موهای سفید به معنی ورود آدمی به میانسالی و پختگی تعبیر می‌شد، چنانچه موی سفید احترام داشت و آن را نشانه بزرگی و باتجربگی معنی می‌کردند. اما امروزه در جامعه ما تعداد جوانانی که موهایشان زودتر از زمان طبیعی‌اش رو به سفیدی گذاشته در حال افزایش است که برخی آن را از عوارض زندگی پراسترس و صنعتی معاصر می‌دانند که آثار خود را در سفیدی زودرس موی سر نمایان می‌کند. در گذشته سفید شدن مو یکی از ویژگی‌های ارثی محسوب می‌شد. گروهی نیز این رخداد را در نتیجه افزایش سلول‌های مفید خون توجیه می‌کردند، اما امروزه این عقاید و دیدگاه‌های مشابه آن به کلی رد شده‌اند. با این حال هنوز هم بسیاری از متخصصان پوست و مو نقش وراثت را در این رخداد مقدم می‌دادند. بطور متوسط موها از سن 35‌سالگی شروع به سفید شدن می‌کند و موهای ریش و سبیل زودتر از موی سر سفید می‌شوند و معمولا از ناحیه شقیقه شروع شده به سمت فرق سر پیشرفت می‌کند و راهی برای پیشگیری از سفید شدن در میانسالان وجود ندارد اما همیشه سفید شدن مو به‌دلیل بالا رفتن سن نیست و بسیاری از شرایط دیگر نیز موها را سفید می‌کنند. در پایین‌ترین لایه پوست و در محل پایه و تکیه تار مو، سلول‌هایی به نام «ملانوسیت» قرار دارند که دائما ترکیبی با نام «ملانین» تولید می‌کنند و همین «ملانین» است که رنگ موها را ایجاد می‌کند. وقتی ملانوسیت‌ها کاملا فاقد رنگدانه شوند مو سفید می‌شود و اگر تعداد ملانین یک تار مو کمتر از حالت عادی شود، آن مو خاکستری و نقره‌ای می‌شود. ملانوسیت هر 10 سال حدود 10درصد از میزان و توان تولید رنگ خود را از دست می‌دهد. اگرچه چگونگی از دست دادن این رنگدانه‌ها دقیقا مشخص نیست، اما آنچه مشخص است، این است که در نخستین مراحل خاکستری شدن مو، ملانوسیت هنوز وجود دارد؛ اما غیرفعال است. میانگین سنی سفید شدن مو در سفیدپوستان 34 سال و در سیاهپوستان 42سال است. اگر موی یک فرد سفیدپوست زودتر از 20‌سالگی و سیاهپوست زودتر از 30 سالگی سفید شود، به آن سفید شدن زودرس مو می‌گویند. معمولا سفید شدن مو در مردان در حدود 30سالگی و در زنان در 35سالگی رخ می‌دهد. البته نسبت به عوامل تغذیه‌ای و ژنتیکی، حدود سنی ذکر شده تغییر می‌کند. از طرفی در برخی افراد موها بسیار زود شروع به سفید شدن می‌کند که باید گفت شروع این اتفاق بستگی به ژنی دارد که از والدین خود به ارث می‌بریم. برخی افراد تصور می‌کنند یک فشارعصبی شدید یا هول و هراس ناگهانی باعث می‌شود موها یک شبه سفید شود، اما دیدگاه‌های علمی با این ادعا سازگار نیستند. موی بدن و صورت هم مثل موی سر خاکستری می‌شود؛ اما معمولا این اتفاق بعد از تغییر رنگ موی سر بوجود می‌آید. سفید شدن موی سر معمولا از شقیقه‌ها آغاز می‌شود و بعد از آن نوبت به تاج سر و بقیه نقاط پشتی سر می‌رسد.

سفیدی مو در جوانی و کمبود ویتامین‌

بسیاری از بیماری‌ها نیز می‌تواند روند سفید شدن موها را تسریع کند. کمبود ویتامین‌های B ، بخصوص اسیدپانتوتنیک و ویتامین 12 B یکی از موی سفیداین موارد است. بیماری تیروئید، بیماری‌های سیستم ایمنی، کم‌خونی، رژیم‌های سخت و طولانی‌مدت، بیماری‌ها و افزایش گلبول‌های سفید خون نیز باعث سفیدی زودهنگام و بیش از حد موها می‌شود. در کنار این مساله باید به استعمال دخانیات نیز اشاره کرد. سیگار کشیدن نیز موها را سفید می‌کند. تحقیقات نشان داده، سرعت سفید شدن مو در سیگاری‌ها، چهار برابر افراد غیرسیگاری است. شاید علت این امر، کاهش رسیدن اکسیژن به ریشه موها باشد. سفید شدن موی سر اگرچه بسیاری از جوانان و بخصوص زنان را نگران می‌کند، اما ظاهرا تا حدود زیادی از طاس شدن سر آنان جلوگیری می‌کند. دکتر محمدرضا خرازی، متخصص پوست و زیبایی معتقد است موهایی که سفید می‌شوند ماندگاری بیشتری می‌یابند و ریزش آن به تاخیر می‌افتد، ضمن این‌که موهای سفید در جوانی که در میان موهای سیاه به چشم می‌خورد و به اصطلاح حالت جوگندمی دارد به برخی از افراد زیبایی بیشتری هم می‌دهد، لذا با دیدن موی سپید در آینه چندان هم احساس پیری نکنید.

علت سفیدی مو در جوانی

یک متخصص پوست ومو گفت: ژنتیک، کم خونی، اختلال عملکرد تیروئید و استرس از جمله عوامل سفید شدن موها قبل از 30 سالگی است.

سفیدی مو در جوانی و کمبود ویتامین B12

کمبود ویتامین B12 با سفید شدن زودهنگام موها در ارتباط است، ولی متخصصین جدا از این که می دانند ویتامین های گروه B برای سلامت موها مهم هستند، مطمئن نیستند چرا این کمبود باعث سفید شدن رنگ مو می شود. اگر فکر می کنید که دچار کمبود ویتامین B12 هستید، با پزشک تان صحبت کنید.

سفیدی مو در جوانی و سیگار

البته، سیگار کشیدن هم در سفید شدن زودرس موها دخیل است. این یکی ممکن است با کمبود مواد مغذی به خاطر سیگار کشیدن مرتب باشد، یا سایر انتخاب های ضعیف سلامت و سبک زندگی. شاید هم به دلیلی رادیکال های اکسیژن آزاد باشد که سیگار کشیدن، آسیب بیشتری به فولیکول های مو می رساند و باعث سفید شدن زودرس موها می شود. بنابراین به طور طبیعی، ترک سیگار می تواند به شما کمک کند.

سفیدی مو در جوانی و استرس

استرس دائمی می تواند باعث زودتر خاکستری شدن موهایتان شود. اگرچه ارتباط مستقیمی بین این دو وجود ندارد، ولی استرس، سطح کورتیزول را افزایش می دهد، در نتیجه رادیکال های آزاد اکسیژن بیشتری رها شده که می توانند به فولیکول های مو و سلولهایی که رنگدانه موها را می سازند، آسیب برسانند. بدیهی است که باید دنبال راهی برای کاهش استرس خود باشید تا به موهایتان کمک کنید.

سفیدی مو در جوانی و کم خونی

با بیان اینکه سفیدی مو در سنین کم غیر طبیعی و بیشتر به دلایل ژنتیکی اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: برخی مواقع علت سفیدی مو ابتلا به یک بیماری است. برای نمونه کم خونی (آنمی) و اختلال در عملکرد غدد تیروئید می‌تواند علل سفیدی مو باشد. وی با اشاره به اینکه سفیدی مو پیش از 30 سالگی می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری باشد و باید بررسی شود، اضافه کرد: عواملی مانند کلر موجود در آب استخرهای شنا، کمبود مس و یا استفاده بیش از حد از شامپوهای قلیایی نیز در سفیدی مو موثر است. کمبود ویتامین B12 منجر به کم خونی (آنمی) می‌شود و این امر در سفید شدن موها نقش دارد. این متخصص پوست و مو با بیان اینکه درمان سفیدی مو با توجه به علل بروز آن امکان پذیر است، اضافه کرد: استرس، مادر تمام بیماری‌ها است و موها را نیز سفید می‌کند و اگر سفیدی مو به علت استرس باشد احتمال ابتلای فرد به بیماری‌های قلبی نیز افزایش می‌یابد.

دلایل سفیدی مو در جوانی

زمانی که تارهای موی سفید با موی طبیعی که به رنگ قهوه‌ای یا مشکی است، ترکیب می‌شوند، رنگی که به نظر می‌رسد، موی خاکستری رنگ است. زمانی که سلول‌های رنگ‌دانه مو یعنی ملانوسیت که وظیفه رنگ دهی به تارهای مو را دارند، کمتر تولید می‌شوند و یا تکثیر سلولی آنها متوقف می‌شود، مو به رنگ سفید در می‌آید. این سلول‌ها هستند که ماده ملانین یعنی رنگ‌دانه‌ها را تولید می‌کنند. این ماده در پوست، مو و چشم رنگ را به وجود می‌آورد. ملانین در دو نوع وجود دارد: اوملانین برای رنگ سیاه و قهوه‌ای و فوملانین برای رنگ قرمز و زرد. ترکیب این دو ماده است که طیف رنگی مو، چشم و پوست را می‌سازد. زمانی که مو به رنگ خاکستری و سفید تغییر پیدا می‌کند، رنگ‌دانه‌ای با این تناژ تولید نمی‌شود، بلکه در واقع هیچ رنگ‌دانه‌ای تولید نمی‌شود. در موهای سفید و خاکستری ملانوسیت‌ها مرده‌اند و رنگی که دیده می‌شود، در واقع رنگ پروتئین کراتین است. به دلیل اینکه هر تار مو سلول‌های ملانوسیت خود را دارد، همه موها به یک اندازه سفید نیستند و در برخی این اتفاق زودتر رخ می‌دهد. البته دلیل انتخاب اینکه کدام تار مو در اولویت سفید شدن قرار بگیرد، هنوز مشخص نیست ولی سن، استفاده زیاد از مواد شیمیایی و حتی آب و هوا می‌تواند روی مردن و از بین رفتن ملانوسیت‌ها تأثیر بگذارد. یکی دیگر از دلایل سفید شدن مو سیگار کشیدن است. سیگار نه تنها برای سلامت کلی بدن مضر است، بلکه در روند پیری هم بسیار مؤثر است. پس برای جلوگیری از سفید شدن موها، بهتر است سیگار کشیدن را هر چه سریع‌تر ترک کنید.

سفیدی مو در جوانی و عوامل تغذیه‌ای

عوامل تغذیه‌ای و هورمونی مانند استرس می‌تواند روی رنگ مو اثرگذار باشند ولی با توجه به ژنتیک هر فرد، استعداد سفید شدن مو می‌تواند زودتر و یا در سنین بالاتر اتفاق بیفتد. سفید شدن مو یک صفت ارثی است. اگر پدر و مادر شما در سنین جوانی موهایشان سفید شده است، این خصوصیت در شما هم ممکن است زودتر بروز پیدا کند. به نظر می‌رسد افراد سفیدپوست زودتر به سفیدی مو دچار می‌شوند و برخی از بیماری‌ها مانند دیابت، کم‌خونی پرنیسیوز و تیروئید هم باعث سفیدی زودرس مو می‌شوند.

سفیدی مو در جوانی و رژیم غذایی

مو از پروتئینی به نام کراتین تشکیل شده است و برای اینکه قوی، محکم و سالم باشد باید میزان این پروتئین به اندازه کافی وجود داشته باشد. انواع مواد غذایی مانند تخم مرغ و ماهی از منابع غذایی خوبی هستند که در رده اول پروتئین قرار دارند. در واقع پروتئین از آمینواسید ساخته شده است که برخی از آنها ضروری و برخی دیگر غیرضروری هستند. آمینو اسیدهای ضروری در پروتئین‌های حیوانی به میزانی بیشتری وجود دارند و به راحتی هم جذب می‌شوند. کمبود موادی مانند آهن، کلسیم، روی، ویتامین دی، ویتامین ب ۱۲و ب۶ در بدن بسیار رایج است و البته آنچه اهمیت دارد، خوردن آن دسته از مواد غذایی است که این مواد و ویتامین‌ها را به میزان کافی دارا باشند. اگر هم گیاهخوار هستید، این مواد ضروری و ویتامین‌ها را به شکل مکمل‌ها مصرف کنید.

جلوگیری از سفیدی مو در جوانی

همان‌طور که بدن به ورزش و انجام تمرینات گوناگون برای سلامتی بیشتر نیاز دارد، سر نیز همین‌گونه است. شامپو کردن سر در زمان حمام کردن خودش نوعی ماساژ کف سر است و باعث سلامت بیشتر و خون‌رسانی راحت‌تر آن می‌شود. با ماساژ دادن سر برخی از مواد غذایی حیاتی از طریق جریان خون و تغذیه به فولیکول‌های مو می‌رسند. در هر سنی که هستید، تصور نکنید که سفید شدن مو به معنی این است که پیرتر به نظر می‌رسید. امروزه رنگ موی خاکستری یکی از ترندهای مد و فشن به حساب می‌رود و به همین راحتی هم رسیدن به این رنگ مو محقق نمی‌شود. پس نیازی نیست برای پوشاندن این تار موهای سفید، هر ماه موهای خود را رنگ کنید و از طریق مواد مضر شیمیایی، سلامت آنها را به خطر بیندازید.

عوارض سفیدی مو در جوانی

بسیاری از مردم تصور می کنند که تار موهای سفید آنها تنها نشانه ای از سن و سال آنهاست اما درمانگران طب سنتی بر این عقیده اند که عوامل بسیاری باعث سفیدشدن موها خواهد شد . اما فارغ از علل ایجاد سفیدی مو ، به دلیل تاثیرات مخرب این موضوع بر روحیه و اعتماد به نفس افراد و ایجاد حس پیری ، از بین بردن این نشانه ها درافراد مبتلا از اهمیت بالایی برخوردار است بسیاری از افراد دچار به عارضه سفیدی مو چه خانم و چه آقایان برای پوشاندن این نشانه ها در رنگ مو استفاده می کنند که نه تنها راهکاری موقتی است بلکه دارای عوارض جانبی زیادی نیز می باشد

بیشتر بخوانید : ریزش مو ♥ موخوره ♥ زردچوبه و موهای زائد ♥ کراتینه موسرکه سیب برای مو

آب انار

آب انار

آب انار ,آب انار گیری دستی,آب انار به انگلیسی,آب انار شفا,آب انار توچال تورنتو,آب انار برای زردی نوزاد,آب انار محمد,آب انار در بارداری,آب انار تورنتو

آب انار

توضیحاتی در مورد آب انار

آب میوه انار حاوی بیش از ۱۰۰ ترکیب گیاهی (فیتوکمیکال) است و همچنین میوه آن از هزاران سال پیش به دلیل خواص درمانی مورد استفاده بوده است.در این مطلب از سایت جسارت در مورد آب انار صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

معرفی میوه  انار

انار یک میوه‌ی پوست کلفت و دانه‌دار است که رنگ قرمز درخشانی دارد و درحال‌حاضر توجه محققان علمی را به عنوان یک میوه‌ی شگفت‌انگیر جلب کرده‌است. اعتقاد بر این است که این میوه بومی ایران است و در سال ۱۶۰۰ قبل از میلاد وارد مصر شده‌است، جایی که در آن انار نه تنها به عنوان یک منبع مهم غذایی مورد تحسین قرار گرفته‌است بلکه به طور گسترده‌ای نیز به دلیل ارزش دارویی‌اش مورد استفاده قرار می‌گیرد. حتی در آن دوران نیز این میوه احترام زیادی داشت، چنان‌چه از حضور آن‌ در نقاشی‌های مصری و مقبره‌ها مشهود است. انار به دلیل آن دانه‌های جواهر مانند به رنگ قرمز روشن، به عنوان نمادی از باروری و رفاه در برخی از فرهنگ‌ها محسوب می‌شود.

نوشیدن آب انار برای پوست و مو

نوشیدن آب میوه انار به شیوه‌های مختلفی روی سلامتی و پوست و موی ما تاثیر می‌گذارد. انار یکی از معدود میوه‌هایی است که آب آن به اندازه‌ی خود میوه مفید است، چرا که پوست آن حاوی بیش‌ترین مقدار آنتی‌اکسیدان است که هنگام گرفتن آب میوه در اثر فشار به مقدار فراوانی آزاد می‌شود. آب میوه انار درحال‌حاضر به لحاظ میزان مواد مغذی که به بدن می‌رساند هم‌رده‌ی بلوبری (ذغال اخته‌ی آبی) و چای سبز است.افزون بر این در اثر آب گیری دانه ی انار بعضا خرد می شود و مواد آن با آب مخلوط می شود که این امر به خواص شگفت انگیز انار می افزاید. خوردن انار به علت دانه‌هایش برای بعضی از آدم‌ها ممکن است دشوار باشد، به همین دلیل گرفتن آب آن بهترین راه برای استفاده از خواص فوق‌العاده‌ی انار است. نوشیدن آن سبب جذب سریع و آسان همه‌ی مواد مغذی آن در جریان خون توسط بدن می‌شود. انار در مقایسه با سایر میوه‌ها، دارای بیش‌ترین مقدار آنتی‌اکسیدان است. این میوه‌ حدودا ۳ برابر چای سبز و پرتقال آنتی‌اکسیدان‌ دارد. آب انار تازه، که اصلا فرآوری نشده باشد، بهتر است از آب انارهایی که در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسد، زیرا حداکثر میزان ویتامین‌ها را حفظ می‌کند. اطمینان حاصل کنید که آب اناری که می‌خورید شکر افزوده نداشته باشد، زیرا شکر التهاب ایجاد می‌کند و ممکن است برخی از مزایای این میوه را برای سلامتی از بین ببرد.

انار و ارزش غذایی آن

انار منبع خوبی از اسید الاجیک و آنتی‌اکسیدان و پونیسیک اسید است که یک اسید چرب چند غیراشباع امگا۵ است که برای بازسازی و تکثیر سلولی بسیار مفید است. آب این میوه منبع فوق‌العاده‌ای از ویتامین A، C و E و مواد معدنی مانند کلسیم، فسفر، پتاسیم، آهن، اسید فولیک، نیاسین، تیامین، فولات و ریبوفلاوین (ویتامین ب۲) است.

طبع انار

از نظر طب قدیم ایران میوه انار سرد، تر و قابض است. آب میوه انار سرد و تر است. پوست انار نیز سرد و خشک و بسیار قابض است. آب میوه انار خون ساز است و خون را تصفیه می‌کند و برای سالمندان بهترین دارو برای تقویت کلیه است. رنگ صورت را شاداب می‌کند و شادی بخش و مفرح است. صدا را باز کرده و گرفتگی صدا را برطرف می‌کند. برای افزایش وزن مصرف انار مفید است و آب انار مقوی قلب و معده است.

آب انار و سلامت قلب

آب میوه انار با حفظ انعطاف‌پذیری شریان‌ها و کاهش التهاب در پوشش رگ‌های خونی، می‌تواند تاثیر زیادی بر سلامتی، به خصوص سلامت قلب داشته باشد. معروف است که این نوشیدنی آترواسکلروز (تصلب شرایین) را که یکی از دلایل اصلی بیماری قلبی است، کاهش می‌دهد. آب میوه انار خطر انسداد شریان‌ها را که می‌توانند باعث محدودیت جریان خون به قلب و مغز شود، کاهش می‌دهد. به عبارت دیگر اثر ضد آتروژنیک در قلب دارد. آب انار حتی مقدار LDL یا کلسترول بد را در بدن کاهش می‌دهد و مقدار کلسترول خوب یا HDL را افزایش می‌دهد.

آب انار و قند خون

اگرچه آب میوه انار حاوی فروکتوز است، اما سطح قند خون را مانند آب میوه‌های دیگر افزایش نمی‌دهد. مطالعات نشان داده‌اند که میزان قند خون افراد مبتلا به دیابت که به مدت ۲ هفته آب انار مصرف می‌کنند، افزایش چشمگیری ندارد.

آب انار و فشار خون

همچنین معروف است که انار فشار خون بالا را کاهش می‌دهد. اب انار آسیب‌ها و التهاب رگ‌های خونی را در بیماران قلبی کاهش می‌دهد. این آب‌میوه یک آسپرین طبیعی است که مانع از انعقاد خون و تکشیل لخته در خون می‌شود. آب انار حتی به عنوان یک رقیق‌کننده‌ی خون عمل می‌کند که جریان خون را در بدن بهبود می‌دهد.

آب انار و سرطان

آب میوه انار رادیکال‌های آزاد را در بدن از بین می‌برد و مانع رشد و توسعه‌ی سرطان و سایر بیماری‌ها می‌شود. مقدار فراوان آنتی‌اکسیدان‌ موجود در این آب میوه باعث تحریک گلبول‌های سفید خون برای خنثی کردن سموم در بدن می‌شود و به این ترتیب سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. اعتقاد بر این است که انار سبب ایجاد آپوپتوز (خزان یاخته‌ای) می‌شود، فرآیندی که سلول‌ها خودشان را از بین می‌برند. مصرف روزانه‌ی یک لیوان آب انار می‌تواند رشد سلول‌های سرطانی را در سرطان پروستات کاهش دهد. علاوه بر این، به نظر می‌رسد که آب انار آروماتاز را مهار می‌کند، آنزیمی که آندروژن را به استروژن تبدیل می‌کند. استروژن هورمونی که نقش مهمی در توسعه‌ی سرطان پستان ایفا می‌کند.

آب انار و کاهش میزان استرس

متخصصان انگلیسی در یک بررسی جدید دریافته‌اند که نوشیدن روزانه آب انار می‌تواند با پایین آوردن فشار خون و کاهش میزان هورمون استرس، تنش‌ها و استرس‌های کارمندان را در محل کار کمتر کند. متخصصان دانشگاه کوئین مارگات در ادینبورگ با انجام آزمایشاتی، تأثیر فیزیولوژیکی مصرف روزانه نیم لیتر آب انار را طی یک دوره دو هفته‌ای مورد ارزیابی قرار دادند. آن‌ها دریافتند تمام 60 نفری که داوطلبانه در این آزمایش شرکت کرده بودند و در محیط‌های کاری مختلف مشغول به کار بودند، پس از نوشیدن این آب میوه اشتیاق بیشتری پیدا کردند و کمتر دچار استرس و آشفتگی می‌شدند. به گزارش روزنامه تلگراف، مطالعات بسیاری تاکنون نشان داده است که آب انار مزایای بسیاری برای سلامتی دارد و انجام مطالعات بیشتر برای شناسایی خواص مفید این میوه ضروری است.

آب انار و خواص ضد باکتریایی

آب انار دارای خواص قوی ضد باکتریایی و ضد میکروبی است و به همین دلیل به مبارزه با ویروس‌ها و باکتری‌ها کمک می‌کند و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. این نوشیدنی طبیعی به طور قابل‌توجهی باعث کاهش میکروب‌های موجود در دهان که عموما مسئول کرم‌خوردگی و عفونت‌های استافیلوکوکی هستند، می‌شود. خواص ضد میکروبی آب انار سبب می‌شود که مانع انتقال HIV باشد. در میان تمام میوه‌ها، انار دارای بیش‌ترین توانایی برای جلوگیری از انتقال HIV است.

آب انار و کم‌ خونی

کم‌خونی یک بیماری ناشی از کمبود گلبول‌های قرمز در بدن است. از آن‌جایی که آبمیوه انار حاوی مقدار زیادی آهن است، به رفع کمبود گلبول قرمز در بدن کمک می‌کند. برای رفع خونریزی بینی نیز می‌توان از آبمیوه انار استفاده کرد. کمی شکر بلژیکی را با آب انار مخلوط کنید. ریختن چند قطره از این ترکیب در بینی می‌تواند یک راه سریع برای کنترل خونریزی بینی باشد. این روش، یک درمان عالی برای رفع قرمزی و سوزش چشم و ریزش مژه هم است.

آب انار و بیماری قلبی

به نقل از مد نیوز ری‌پورت، این بار متخصصان تغذیه تاکید کرده‌اند که آب انار همچنین می‌تواند چربی‌های اطراف معده و شکم را در زنان و مردان چاق کاهش دهد. این متخصصان در یک آزمایش یک ماهه ثابت کردند، میزان تشکیل سلول‌های چربی در اطراف شکم در افرادی که آب انار مصرف می‌کنند، کاهش می‌یابد. کسانی که آبمیوه انار می‌نوشند، فشار خونشان نیز پایین می‌آید و بنابراین خطر بروز حملات قلبی و سکته مغزی و بیماری کلیوی در این اشخاص نیز به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. پزشکان معتقدند که آبمیوه انار می‌تواند مقدار اسید چرب موجود در خون موسوم به اسید چرب «NEFA» را کاهش دهد. آزمایشات قبلی که روی انسان و حیوانات انجام گرفته، نشان داده است که مقدار زیادی از این اسید چرب، ذخیره چربی را در اطراف شکم افزایش می‌دهد و در نتیجه سبب تشدید احتمال ابتلا به بیماری قلبی و دیابت نوع دوم می‌شود.

خواص آب انار

آب انار به عنوان یک مهارکننده‌ی آنزیم‌هایی که مسئول آسیب رساندن به غضروف هستند، عمل می‌کند. بنابراین مصرف آن به بیماران مبتلا به استئوآرتریت، یک بیماری مزمن که به علت تحلیل رفتن غضروف مفصلی ایجاد می‌شود، بسیار توصیه می‌شود. مطالعات انجام شده نشان می‌دهند که استفاده از این آب‌میوه روند بدتر شدن اوضاع غضروف را کند می‌کند. آب انار بدون شکر افزوده علائم آرتریت و التهاب استخوان را کاهش می‌دهد. مصرف منظم این آب‌میوه می‌تواند مانع بروز مشکلات عصبی مانند بیماری آلزایمر شود. همچنین گفته می‌شود که سنگ کلیه را دفع می‌کند و اختلال نعوظ را در مردان درمان می‌کند.برای محافظت از دندان‌های‌تان در برابر ایجاد پلاک، روزی یک لیوان آب انار بنوشید.اگر به دنبال خوراکی خوشمزه‌ای هستید که سبب تحریک اشتهای‌تان شود، انار گزینه‌ی خوبی است به خصوص برای بچه‌ها! می‌توانید قبل از غذا به آنها آب انار بدهید تا از خوردن غذا آن لذت ببرند.آب انار دارای خواص ضد باکتری و ضد میکروبی قدرتمندی است که به مبارزه با ویروس‌ها و باکتری‌ها کمک می‌کند و سیستم ایمنی بدن‌تان را تقویت می‌کند. این میوه به طور قابل‌توجهی میکروب‌های داخل دهان را که باعث کرم‌خوردگی و عفونت استاف می‌شوند& از بین می‌برد. علاوه بر این، اثرات ضد میکروبی انار سبب شده که به طور موثری مانع از انتقال HIV شود.رژیم غذایی پر از آب انار می‌تواند با کاهش چین و چروک و خطوط ریز ناشی از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب، به کاهش روند پیری کمک کند. آب انار همچنین به حفظ بازسازی سلول‌های پوست کمک می‌کند و مانع از تیره شدن بیش از حد و بروز لکه‌های تیره روی پوست می‌شود.

مصرف آب انار در بارداری

آبمیوه انار برای زنان باردار بسیار مفید است. این آب‌میوه یک منبع عالی از برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی از جمله اسید فولیک است که یک عنصر حیاتی در برنامه‌ی غذایی قبل از زایمان است. خواص ضد التهابی آبمیوه انار یک جریان خون سالم را که برای رشد کلی جنین ضروری است، تضمین می‌کنند. پتاسیم موجود در آبمیوه انار همچنین می‌تواند به جلوگیری از گرفتگی عضلات پا که به طور کلی با بارداری مرتبط است، ‌کمک کند. معروف است که اگر آبمیوه انار به طور منظم توسط مادران باردار مصرف شود، خطر ابتلا به زایمان زودرس یا تولد نوزادان با وزن کم هنگام تولد کاهش می‌یابد.

خواص آب انار برای پوست

آب میوه انار روی پوست خشک شگفتی می‌آفریند! ساختار مولکولی کوچک آن عمیقا به پوست نفوذ می‌کند تا آن را رطوبت‌رسانی و هیدراته کند. بنابراین پوست خشک و تحریک شده را نرم می‌کند. اسید پونیسیک موجود در آن، یک اسید چرب امگا۳، پوست را به طور مداوم رطوبت‌رسانی می‌کند. آب میوه انار برای پوست‌های چرب و جوش‌دار نیز مفید است. استفاده از آب میوه انار روی پوست چرب باعث جلوگیری از پدیدار شدن جوش می‌شود و تولید سبوم را کنترل می‌کند.آبمیوه انار به بازسازی سلول‌ها در لایه‌های اپیدرم و درم کمک می‌کند. این آب‌میوه می‌تواند روند بهبودی زخم را تسریع کند. حتی روغن دانه‌های انار سرشار است از مواد مغذی مناسب پوست که برای تقویت و بازسازی اپیدرم مفید هستند. آبمیوه انار همچنین از پوست در برابر آفتاب‌سوختگی محافظت می‌کند و آسیب ناشی از تماس مداوم با نور خورشید را التیام می‌دهد.همچنین معروف است که انار طول عمر فیبروبلاست‌ها را که مسئول تولید کلاژن و الاستین هستند افزایش می‌دهد، و به این ترتیب باعث می‌شود که پوست سفت‌تر شود و مانع تشکیل خطوط و چین و چروک‌ها می‌شود. کلاژن و الاستین، به پوست استحکام می‌دهند و از سلامت آن پشتیبانی می‌کنند. هنگامی که فیبرهای کلاژن و الاستین از بین می‌روند، پوست شل می‌شود و به این ترتیب چین و چروک‌ها و جوش پدیدار می‌شوند. انار برای روشن کردن رنگ پوست بسیار مفید است. نوشیدن یک لیوان آب انار، به طور روزانه پوستی صاف و درخشان را به شما می‌دهد.۱ قاشق چایخوری پودر پاپایای سبز، روغن هسته‌ی انگور و عصاره‌ی هسته‌ی انگور را با ۲ قاشق چایخوری آب انار مخلوط کنید و ترکیب به‌دست آمده را روی صورت بمالید. اجازه بدهید به مدت حدود یک ساعت بماند و سپس آن را با آب ولرم شستشو دهید. همچنین می‌توانید بعد از تمیز کردن صورت‌تان، با استفاده از یک توپ پنبه‌ای آب انار را مستقیم روی صورت‌تان بمالید.

بیشتر بخوانید : آب پیاز ♥ آب پرتقال ♥ آب انجیر ♥ آب انگورآب برنج

سارکوم

سارکوم

سارکوم ,سارکوم استخوان,سارکوم بافت نرم,سارکوما چیست,سارکوما بافت نرم,سارکومای بافت نرم,سارکوم رحم,سارکومای کاپوسی,سارکوما بدخیم,کاپوسی سارکوما و سرطان

سارکوم , سارکوم استخوان , سارکوم بافت نرم , سارکوما چیست

توضیحاتی در مورد سارکوم

بازار انواع سرطان این روزها حسابی داغ است اما نام این یکی را شاید نشنیده باشید؛ «سارکوم». نوعی از سرطان که پزشکان می‌گویند دلیل ابتلا به آن ناشناخته است. حال، این بیماری ناشناخته به گفته یک فوق‌تخصص خون و سرطان ۲ هزار ایرانی را مبتلا و درگیر کرده است؛ عددی که به گفته رئیس بخش جراحی سرطان بیمارستان امام‌خمینی(ره)، نسبت به کشورهای دیگر بیشتر هم هست. آنطور که یک عضو مرکز خدمات تخصصی سارکوم پژوهشکده سرطان جهاد دانشگاهی می‌گوید سارکوم ۲درصد از سرطان‌ها را تشکیل می‌دهد و استخوان یا بافت‌های نرم مثل عضله و مفصل را گرفتار می‌کند. این سرطان در اندام‌ها، دست‌ها و شکم هم دیده شده اما به‌دلیل آنکه ۴۰درصد بروز آن در اندام‌ها بوده، متخصصان ارتوپد در درمان آن نقش بسزایی دارند. در این مطلب از سایت جسارت در مورد سارکوم صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

سارکوم چیست

سارکوم (به انگلیسی: Sarcoma) یا چنگار گوشتی به هر یک از گروه تومورهای بدخیم که سلولهای با پایه مزودرم یا بافت همبندی (و هرنوع بافت با قابلیت جایگزینی به‌جای دیگر بافت‌ها)را هدف قرار دهد گفته می‌شود. این تومورها اگر به‌هنگام و زمان ابتدایی تشخیص داده شوند در حالت خوش‌خیم باقی می‌مانند، اما به علت متاستازی سریع از راه مجاری خونی در زیرگروه بدخیم قرار دارند. در پزشکی برای ابتلای هر زیرگروه ویژه٬ یک نام ویژه نیز درنظر گرفته می‌شود مانند لنفوسارکوم که به نئوپلازی در دستگاه لنفاوی گفته شده و در گره‌های لنفاوی واقع در گردن٬ آکسیلا و کشاله نمود می‌یابند. امروزه این اصطلاح را همچنین به برخی تومورها با منشا اپیتلیال نیز اطلاق می‌کنند.  این تومورها اغلب بدخیم هستند.

تحقیقات درباره سارکوم

سارکوم ها تومورهای بدخیم بافت مزانشیمی هستند و کمتر از 1% کل سرطان های بالغین و 15% سرطان های کودکان را شامل می شوند. هدف مطالعه حاضر معرفی مشخصات بالینی، آسیب شناسی، نحوه درمان، سیر بیماری و عوامل موثر بر عود بیماری و طول عمر بیماران مبتلا به سارکوما بود. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی، 1470 پرونده از بیماران مبتلا به سارکوما که در مدت 11 سال به بیمارستان امام خمینی تهران مراجعه کرده بودند، بررسی شد.یافته ها: سارکوما علت 11% مراجعات به بیمارستان را تشکیل می داد. سن متوسط بیماران 30سال بود. 61% بیماران مرد بودند. نسبت ابتلا سارکوما استخوان به سارکوما نسج نرم در گروه زیر 16 سال 3.1 و در بالغین 1.3 بود. شایعترین انواع سارکوما در گروه اطفال استئوسارکوما، یوئینگ سارکوما و رابدومیوسارکوما بود. در بالغین استئوسارکوما شایعترین سارکوم استخوانی و سینوویال سارکوما و فیبروهیستوسیتومای بدخیم شایعترین سارکومهای نسج نرم بودند. 28% بیماران بعد از گذشت 5 سال از تشخیص بیماری زنده بودند. در بین متغیرهای متعدد عوامل موثر بر عود بیماری عبارت بودند از: نحوه بیوپسی اولیه، مارژین جراحی، انجام رادیوتراپی، اندازه تومور، پاسخ کامل به درمان اولیه و همراهی جراحی کامل با شیمی درمانی. عوامل موثر بر طول عمر بیماران اندازه تومور، مارژین جراحی، درگیری نوروواسکولار، پاسخ به درمان اولیه و جراحی در کنار شیمی درمانی کمکی تعیین گردید. نتیجه گیری: استفاده از یک تیم با تجربه شامل جراح، انکولوژیست و رادیوتراپیست جهت درمان موثر بیماران مبتلا به سارکوما ضروری است. از یک سو جراحی ناکامل در اولین قدم تشخیصی – درمانی، بخصوص در تومورهای بزرگ و از سوی دیگر عدم استفاده از درمانهای کمکی به خصوص شیمی درمانی، سبب کاهش طول عمر بیماران مبتلا به سارکوما می شود.

علت سرطان سارکوم

دکتر رضا ملایری با بیان اینکه دلیل ابتلا به این سرطان نامشخص است، توضیح می‌دهد: البته تغییرات ژنی در این بیماری دخیل است چرا که این تغییرات با آنکه زیاد نیست اما دیده شده است. به گفته دکتر ملایری، مراکزی برای تشخیص این بیماری در کشورهای توسعه‌یافته ایجاد شده اما در ایران تاکنون به آن پرداخته نشده است اما به‌دلیل اینکه تخمین زده می‌شود ۲هزار نفر در کشور به این بیماری مبتلا شده باشند، پژوهشکده جهاد دانشگاهی مرکز خدمات تخصصی سارکوم را ایجاد کرد.

سرطان سارکوم و جراحی

پس از یک دوره شیمی درمانی، و احتمالاً پرتودرمانی، بیشتر تومورها را باید با جراحی برداشت. بافتی که در این روند برداشته می شود باید با پیوند بافت زنده (از بدن خود بیمار)، بافت اهدایی (معمولاً از بانک استخوان) یا بافت مصنوعی (از جنس فلز یا ماده مصنوعی دیگر) جایگزین شود. اگر تومور خودش را به اعصاب یا رگ های خونی چسبانده باشد، قطع عضو (قطع کردن بخشی از عضو در کنار تومور) تنها چاره است. اندام یا عضو قطع شده را با عضو مصنوعی (معمولاً فلزی) جایگزین می کنند.

سارکوم یوئینگ

سارکوم یوئینگ (Ewing’s sarcoma) توموری سرطانی است که در استخوان ها یا بافت های نرم نزدیک به استخوان ها رشد می کند و معمولاً در میان نوجوانان شایع است. این تومور به افتخار دکتر جیمز یوئینگ، آسیب شناس آمریکایی نامگذاری شده است که اولین بار در دهه بیست این سرطان را شناسایی کرد. این تومور در هر جایی از بدن ممکن است بوجود بیاید، ولی بیشتر بر دست ها، پاها، دنده ها، ستون فقرات و لگن خاصره اثر می گذارد. درمان سارکوم یوئینگ شامل ترکیبی از شیمی درمانی، جراحی و/یا پرتودرمانی می شود. اگر این بیماری زود تشخیص داده شده و درمان صحیحی برای آن انجام شود، بسیاری از کودکان یا نوجوانانی که به آن مبتلا شده اند، شانس بهبود بالاتری خواهند داشت.

سارکوم بافت نرم

تومورهای عضلات دست و پا که گروهی از سارکوم های بافت نرم می باشند، معمولا به صورت یک توده به تدریج بزرگ شونده در اندام ها بوده که در ابتدا معمولا بدون درد هستند. این متخصص رادیوتراپی و انکولوژی با بیان اینکه در صورت پیشرفته شدن سارکوم عضلانی، این تومور به استخوان و اعصاب تهاجم پیدا می کند، گفت: این مسئله سبب می شود که در بیمار درد و سایر مشکلات نیز ایجاد شود. شهبازیان گفت: شایع ترین سارکوم عضلانی در ران وجود دارد. همچنین این سرطان راه پیشگیری مشخصی نداشته و دلیل ایجاد آن معمولأ چند فاکتوری و ناشناخته است. لذا بهترین راه مبارزه با آن تشخیص و درمان زودهنگام با روشهای علمی جدید است. وی با بیان اینکه سرطان سارکوم در تمامی سنین ممکن است به وجود آید، گفت: سارکوم طیف وسیعی از تومورها بوده و فقط یک نوع خاص نیست بنابراین برخی از آنها در اطفال و برخی در بزرگسالان شایع تر هستند. مدیرگروه رادیوتراپی و انکولوژی دانشگاه جندی شاپور اهواز افزود: به دلیل اینکه اندام ها در معرض ابتلا به سرطان سارکوم میباشند، این شانس برای افراد وجود دارد تا قبل از اینکه تومور خیلی بزرگ شود فرد حساس شده و با مراجعه به پزشک و گرفتن تصویربرداری مانند ام آر آی و نمونه برداری زودتر تشخیص داده شده و برای درمان ارجاع گردد. شهبازیان گفت: درمان اصلی سارکوم جراحی به کمک رادیوتراپی و شیمی درمانی است اما اگر تومور پیشرفته و بسیار بزرگ باشد، ضرورت دارد قبل از جراحی، رادیوتراپی برای او انجام شود تا تومور کوچک شود و قطع اندام برای بیمار صورت نگیرد. وی با بیان اینکه اگر سارکوم ها درست تشخیص داده شده و بموقع و درست درمان شوند، کمتر از 5 درصد آنها منجر به قطع عضو می شود، گفت: تکنیکهای جدید کمک بسیاری به فرایند درمان این بیماری کرده و باعث میشود تا 95 درصد از افراد مبتلا به سرطان سارکوم بتوانند اندام درگیر خود را حفظ کنند.

علائم سارکوم یوئینگ

سارکوم یوئینگ اغلب با دردها یا جراحات ناشی از ورزش اشتباه گرفته می شود، زیرا نشانه های آن شبیه به نشانه های جراحاتی است که کودکان و نوجوانان هنگام ورزش کردن برمی دارند. درد در ناحیه تومور، همراه با ورم یا گرما از نشانه های اصلی محسوب می شود. ممکن است این درد شب هنگام یا موقع ورزش کردن بدتر شود و چند هفته پس از شروع درد، قسمت مجروح بلنگد. اگر تومور در استخوان پا رشد کند، فرد لنگی توجیه ناپذیر دارد. همچنین ممکن است تب خفیفی نیز داشته باشد. اگر سرطان به بخش های دیگر بدن مانند ریه ها یا مغز استخوان، پخش شده باشد (متاستاز یا فراپخش شده باشد)، نشانه ها در آن بخش ها نیز خودشان را نشان می دهند. در بعضی موارد، اولین نشانه بیماری، شکستن پا یا دست است که بدون هیچ دلیلی (یا با ضربه خفیف و ملایمی) رخ می دهد، زیرا سرطان استخوان را ضعیف می کند و آن را نسبت به شکستگی آسیب پذیر می کند. کودکی که هر یک از این نشانه ها را تجربه می کند باید در اسرع وقت نزد پزشک برده شود. اینکه برای جستجوی درمان صبر کنید یا منتظر بمانید که نشانه ها خود به خود محو شوند، فقط سرطان را بدخیم تر می کند.

انواع سارکوم

سارکوماها دو نوع «استخوانی» و «بافت نرم» دارند. سارکومای استخوانی علاوه بر استخوان های ران، در همه استخوان ها ایجاد می شود. این نوع سارکوما در دو نوع «استئو سارکوم»، نوعی از رشد نئوپلاسمای بدخیم بافت استخوانی با منشا سلول های مزانشیمی استخوان و «یوئینگ سارکوم»، تومور استخوانی بدخیم که بیشتر در استخوان ران، لگن و ساق ایجاد می شود، بروز می کند. متاسفانه یویینگ سارکوما در جوانان و نوجوانان 10 تا 20 ساله دیده می شود و در مانش طولانی مدت (تا یک سال) و هزینه بر است. چون ابتدا بیماران شیمی درمانی می شوند، پس از آن تحت عمل جراحی قرار می گیرند و بعد از عمل نیز برایشان دوباره شیمی درمانی تجویز می شود. سارکومای بافت نرم هم ممکن است در تمام بافت های نرم بدن ایجاد شود.

تشخیص سارکوم یوئینگ

برای تشخیص سارکوم یوئینگ، پزشک از کودک سابقه پزشکی او را می پرسد و یک معاینه فیزیکی انجام می دهد و سپس آزمایش اشعه ایکس، ام آر آی یا اسکن استخوان تجویز می کند تا آنورمالیته های ساختار استخوانی را بررسی کند. نمونه بافت تومور (بیوپسی یا بافت برداری) که بعداً در آزمایشگاه تجزیه و تحلیل می شود، باید انجام شود تا تشخیص درست صورت پذیرد. گاهی پزشک بیوپسی با سرنگ تجویز می کند که با استفاده از یک سرنگ بلند نمونه ای از تومور برداشته می شود. در غیر این صورت پزشک بیوپسی باز را تجویز می کند که طی آن بخشی از تومور برداشته می شود. همه این کارها در اتاق عمل و توسط جراح انجام می شود و کودک را کاملاً بیهوش می کنند. اگر تشخیص سارکوم یوئینگ تأیید شود، پزشک تست های تصویربرداری بیشتر تجویز می کند تا مشخص شود که سرطان به کدام بخش های بدن پخش شده است. با این تست ها پزشک مطمئن می شود که آیا اندام های حیاتی دیگر مانند قلب و کلیه ها درست کار می کنند یا خیر و اینکه آیا تحمل درمان های مذکور را خواهند داشت یا خیر. وقتی درمان شروع می شود، پزشکان بیمار را تحت نظر قرار می دهند و تست های بیشتری تجویز می کند تا پیشرفت درمان را بررسی کنند و مشخص شود که آیا سرطان هنوز در حال پخش شدن است یا خیر.درمان

دلایل سارکوم

دلایل وجود سارکوما هنوز به طور صددرصد کشف نشده است و نمی توان گفت شیوع این بیماری در کشوری بیشتر و در کشور دیگری کمتر است. ولی به طور متوسط شیوع تومورهای سارکوما در تمام کشورها یکسان و از جمله بیماری های کمیاب به شمار می رود. به این معنا که تومورهای سارکوما حدود یک درصد تومورهای بدخیم را تشکیل می دهد. تومورهای بدخیم در دو دسته «کاسینوما» و «سارکوما» تقسیم می شوند. تورموهای کارسینوما مانند سرطان پستان، ریه و طحال است. اگر بخواهم به سوال شما پاسخ دهم باید بگویم منشا سارکوم ها از سلول های مزانشیمی است. اما مشکل اصلی و مهم درباره این بیماری، کمبود متخصصان سارکوما است و این امر باعث شده که مبتلایان به این بیماری فراموش شوند. به طوری که، برای مثال، درمان هایی که برای سرطان پستان تعریف شده پیشرفت های زیادی داشته، در حالی که روش های درمانی سارکوما در همه کشورهای دنیا به پیشرفت لازم نرسیده اند.

درمان سارکوم یوئینگ

روند درمان سارکوم یوئینگ به عوامل زیادی همچون اندازه و محل تومور و میزان فراپخش آن بستگی دارد. جدا از ویژگی های تومور، هر بیمار مبتلا به سارکوم یوئینگ باید شیمی درمانی شود تا تومور او شروع به کوچک شدن کند (قبل از برداشتن تومور با جراحی یا پرتودرمانی) و از پیشرفت سلول های سرطانی به بخش های دیگر بدن جلوگیری شود. شیمی درمانی همچنین بعد از برداشتن تومور انجام می شود تا اطمینان حاصل شود که سلول های سرطانی دوباره برنمی گردند. روند معمول شیمی درمانی حدود ۶ تا ۹ ماه طول می کشد. کودک باید در طول درمان چند روز در بیمارستان بستری شود و این هر ۲ تا ۳ هفته یکبار باید انجام شود. بعضی از کودکان باید بخاطر عوارض جانبی مانند تب یا عفونت بیشتر بستری بمانند. داروهای شیمی درمانی باید به صورت درون وریدی تزریق شوند. اگر نیاز به جراحی بود، پرتودرمانی برای کوچک کردن تومور قبل از برداشتن آن از طریق جراحی پیشنهاد می شود. در صورتی که محل تومور برای جراحی خطرناک یا دشوار باشد، پرتودرمانی بجای جراحی پیشنهاد می شود. در پرتودرمانی اشعه ایکس با انرژی بالا به سمت محل تومور تابانده می شود تا سلول های سرطانی کشته شوند و از رشد و تکثیر آنها جلوگیری شود. بیشتر کودکانی که پرتودرمانی می شوند لازم نیست در بیمارستان بستری شوند، و باید چند هفته حدود ۵ روز در هفته به بیمارستان بروند و این روند روی آنها صورت بگیرد.

سارکوما چیست

سرطان سن و سال نمی شناسند، در هر سنی، در هر جایگاهی فرد به آن مبتلا می شود. هر یک از انواع مختلف این بیماری گرفتاری هایی را برای بشر امروزی ایجاد کرده است. بین همه انواع سرطان، سارکوما (Sarcoma) یا «چنگار گوشتی) از همه ناشناخته تر است. سارکوما نام عمومی برای دسته ای از تومورها است که منشا آنها سلول های استخوان، غضروف، عضله، رگ و چربی است. این نام در مقابل سرطان های «کارسینوم» قرار دارد که نام عمومی برای تومورهایی است که منشان آنها سلول های پوششی یا اپیتلیال است و تومورهای سارکوما برخلاف سرطان های کارسینوم (مانند سرطان های ریه، پستان و دستگاه گوارش)، بسیار نادر هستند. سارکوما به هر یک از گروه های تومروهای بدخیمی گفته می شود که سلول های با پایه مزودرم و بافت همبند و هر نوع بافت با قابلیت جایگزینی به جای دیگر بافت ها را هدف قرار دهد. این تومورها اگر در مراحل ابتدایی تشخیص داده شوند در حالت خوش خیم باقی می مانند اما به علت متاستازی سریع از راه مجاری خونی، این سرطان در زیرگروه بدخیم قرار دارد. سارکوما 2 درصد از سرطان ها را تشکیل می دهد و استخوان یا بافت های نرم مانند عضله و مفصل را گرفتار می کند. این سران علاوه بر اندام ها و دست ها در شکم هم دیده شده اما به دلیل آنکه 40 درصد بروز آن در اندام ها بوده، متخصصان ارتوپد در درمان آن نقش بسازی دارند. به همین مظنور با دکتر فرشید عبدالوهاب، محقق ایرانی دانشگاه وین اتریش که یکی از حوزه های تحقیقاتی اش درمان سارکوما است گفت و گویی انجام دادیم. دکتر عبدالوهاب با همکاری پرفسور راینر کورتز، پدر جراحی ارتوپدی انکولوژی دنیا و طراح پروتزهای Limb salvage، مطالعات وسیعی در این زمینه انجام داده است.

بیشتر بخوانید : سرطان مخاط رحم ♥ سرطان مغز استخوان ♥ سرطان زانو ♥ سرطان ماهیچه کولون